ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK, המקום שלכם לסקירות רכב מקיפות ומעמיקות. היום אנחנו יוצאים למסע בזמן, וחוזרים אל רכב קטן אך משמעותי שעדיין מככב בכבישי ישראל, גם שנים לאחר שירד מפס הייצור. מדובר על הסוזוקי ספלאש – Suzuki Splash, מכונית מיני עירונית חביבה שצברה לעצמה קהל מעריצים בזכות שילוב של פרקטיות, אמינות ומחיר נגיש.
הספלאש, שיוצר בין השנים 2008 ל-2014, היה אחותה הקטנה והמעט יותר גבוהה של הסוזוקי אלטו, וגרסה מעט פחות משפחתית לריץ’. הוא ממוקם בקטגוריית הסופרמיני, רכב קומפקטי שנועד בעיקר לנהיגה עירונית. עם זאת, בזמנו הוא הציע תא נוסעים מרווח יחסית לקטגוריה, מה שהפך אותו לבחירה פופולרית עבור משפחות קטנות, נהגים צעירים, או כרכב שני במשק בית ישראלי טיפוסי. הספלאש הוצג בתור רכב זריז, חסכוני ונוח לתמרון, ולמרות גילו, הוא עדיין רלוונטי מאוד בשוק הרכב המשומש בארץ באפריל 2025.
סקירה זו נועדה לספק לכם, קוראי PRK, תמונה מלאה ומקיפה על הסוזוקי ספלאש, על כל היבטיו. אנו נצלול לעומק העיצוב, נבחן את תא הנוסעים, נדבר על המנועים וצריכת הדלק, וננתח את חווית הנהיגה והבטיחות. כמו כן, נתייחס לשוק הישראלי הספציפי: נדון במחיר, במחירון, ברמת גימור המקובלת בארץ, ונדגיש למי הרכב מתאים ובאילו מצבים הוא מהווה קנייה נבונה. בין אם אתם שוקלים לרכוש ספלאש משומש או סתם סקרנים לגבי אחד מהרכבים האמינים ביותר שנסעו כאן, הגעתם למקום הנכון. אנו נשתמש במושגים נפוצים כמו “חוות דעת גולשים” ו”כמה עולה“, כדי לספק את כל המידע שאתם מחפשים.
I. מבוא: סוזוקי ספלאש – למה היא עדיין רלוונטית?
סוזוקי ספלאש: שם ומיצוב בשוק
הסוזוקי ספלאש, או בשמה המלא Suzuki Splash, היא מכונית מיני אהובה ומוכרת שיוצרה על ידי יצרנית הרכב היפנית סוזוקי. הדגם הוצג לראשונה בשנת 2008 והיה למעשה תוצר של שיתוף פעולה עם אופל, שם שווק כ”אופל אגילה”. בישראל, היא הגיעה כגרסה פרקטית ושימושית יותר מהאלטו הזעירה, עם עיצוב גבוה יותר ותא נוסעים מרווח באופן מפתיע לקטגוריה.
הספלאש התמקד בהיותו רכב עירוני חסכוני וקל לנהיגה. הוא פנה לקהל יעד רחב שחיפש פתרון תחבורה יעיל וחסכוני, ללא יומרות יוקרה. בשוק הרכב הישראלי, הוא התמקם כאלטרנטיבה אמינה וחסכונית לדגמים כמו קיה פיקנטו (הדורות הראשונים), יונדאי i10 (דורות ראשונים), ושברולט ספארק. הוא נועד להתחרות ברכבים אלו על כיסם של צרכנים ששמו דגש על עלות תפעול נמוכה ואמינות מוכחת.
המתחרים העיקריים והקהל של הספלאש
בשנותיה הרלוונטיות, וגם כיום בשוק המשומשות, הספלאש התמודדה מול כמה יריבות חזקות. קיה פיקנטו ויונדאי i10 הציעו עיצוב מודרני יותר ותא נוסעים עשיר יותר באבזור בחלק מהגרסאות, אך הספלאש תמיד נהנתה ממוניטין של אמינות ללא פשרות. שברולט ספארק הציעה עיצוב קצת יותר צעיר, אך לעיתים קרובות הרגישה פחות מהודקת.
קהל היעד העיקרי של הספלאש היה, ונותר גם כיום, נהגים עירוניים. הוא מושלם עבור סטודנטים, נהגים חדשים, מבוגרים שמחפשים רכב קל לתמרון וחניה, או כרכב שני למשפחה. היכולת של הרכב להסיע ארבעה מבוגרים בצורה סבירה, בשילוב עם תא מטען קטן אך שימושי, הפכו אותו לבחירה הגיונית למי שמחפש פתרון קומפקטי ופרקטי לנסיעות יומיומיות. הוא פונה גם למי שמעדיף מכונאות פשוטה ואמינה, על פני טכנולוגיה מורכבת ויקרה לתחזוקה.
II. עיצוב חיצוני: קומפקטיות פונקציונלית
הרושם הכללי ופילוסופיה עיצובית
העיצוב החיצוני של הסוזוקי ספלאש אינו נועד לזעזע או להרשים באלגנטיות יתרה. למעשה, הוא משדר קומפקטיות ופונקציונליות טהורה. הפילוסופיה העיצובית מאחורי הספלאש הייתה ליצור רכב קטן אך מרווח, כמעין מיני-וואן עירוני. זו הסיבה למבנה הגבוה יחסית ולפרופורציות שמעניקות לו נוכחות ייחודית, גם אם לא בהכרח ספורטיבית או יוקרתית. הספלאש מציג מראה “חמוד” וקליל, שישר מעלה חיוך קל.
הוא נראה גבוה מהרגיל לרכב מיני, בזכות ישיבה זקופה יחסית והגבהה קלה של המרכב. זה תורם לא רק למרווח הפנימי, אלא גם לקלות הכניסה והיציאה מהרכב, יתרון משמעותי לקהל מבוגר יותר או להורים עם ילדים קטנים. העיצוב אינו מיושן מדי, ושומר על קווים נקיים ופשוטים, מה שמעניק לו מראה על-זמני יחסית, גם שנים לאחר מכן.
אלמנטים עיצוביים בולטים
בחזית הרכב, הגריל קטן יחסית, וממוקם מעל פגוש מעוצב עם כונס אוויר גדול ופתחי מיקום לפנסי ערפל (ברוב רמות הגימור). הפנסים הקדמיים גדולים ועגלגלים, ונמתחים לאחור, ויוצרים מראה ידידותי. הם משתלבים היטב עם קווי מכסה המנוע הקצרים והמשתפלים.
מבט מהצד מגלה את הצללית הייחודית של הספלאש: קו גג גבוה שמתחיל מאחורי השמשה הקדמית וממשיך כמעט באותו גובה עד החלק האחורי של הרכב, שם הוא יורד בחדות. קו המותניים עולה בעדינות כלפי מעלה, ויוצר תחושה דינמית קלה. בתי הגלגלים בולטים מעט, ונותנים נפח קל למרכב. ידיות הדלתות בצבע הרכב משתלבות באופן אלגנטי בעיצוב הכולל.
החלק האחורי של הספלאש פשוט ופונקציונלי. פנסים אחוריים גדולים ובולטים ממוקמים בפינות, ומשתלבים עם קו הפגוש המוגבה מעט. דלת תא המטען רחבה, אך סף ההטענה גבוה יחסית, נקודה שנדון בה בהמשך. אין כאן ספוילרים או קישוטים מיותרים, הכל נועד לשרת את המטרה: מקסימום פרקטיות במינימום מידות.
חישוקים ונוכחות כביש
הסוזוקי ספלאש הגיעה בישראל בעיקר עם חישוקי פלדה בקוטר 14 או 15 אינץ’, עם כיסויי פלסטיק (טאסות) פשוטים. ברמות גימור מסוימות ונדירות יותר, או בדגמים ששווקו באירופה, ניתן היה למצוא גם חישוקי סגסוגת קלים, אך אלה פחות נפוצים בשוק המקומי. העיצוב של החישוקים, גם אם פשוט, תואם את האופי הכללי של הרכב. מבחינת מידות, הספלאש היא מכונית קומפקטית עם אורך של כ-3.7 מטרים ורוחב של כ-1.6 מטרים. היא קצרה יותר מרוב מכוניות הסופרמיני המודרניות, אך גבוהה יותר מהן.
נוכחות הכביש של הספלאש, בזכות הגובה והעיצוב הייחודי, אינה נופלת מזו של מתחרותיה, למרות גילה. היא נראית זריזה וקלילה, ומשתלבת היטב בנוף העירוני הצפוף. הרכב נראה יציב ופרופורציונלי, ומעביר תחושה של רכב “שיודע מה הוא”.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
אווירה כללית והקונספט העיצובי בתא הנוסעים
עם הכניסה לתא הנוסעים של הסוזוקי ספלאש, מתקבלת אווירה של פשטות ופרקטיות. הקונספט העיצובי מינימליסטי. הוא נטול יומרות יוקרה או עיצובים עתידניים, ומתמקד בנוחות תפעול ובשימושיות יומיומית. הכל נמצא במקום הגיוני וקל להשגה. זהו רכב שמיועד להיות כלי עבודה אמין ונוח, ולא סלון יוקרתי על גלגלים.
הגובה היחסי של הרכב תורם רבות לתחושת המרווח. למרות מידותיו החיצוניות הקטנות, תא הנוסעים מרגיש אוורירי ומרווח באופן מפתיע, במיוחד בחלקו הקדמי. עיצוב הדשבורד פשוט ונקי, עם קווים ברורים וחלוקה פונקציונלית של האזורים השונים. פתחי האוורור עגולים ובולטים, ומוסיפים נופך קליל למראה הכללי.
איכות חומרים והרכבה
במונחים של איכות חומרים, הספלאש מציגה את מה שמצופה ממכונית מיני משנות ה-2000 המאוחרות. רוב החומרים הם פלסטיק קשיח, אך הם נעימים למגע ברובם ומרגישים עמידים. הפלסטיקה על הדשבורד, דיפוני הדלתות וסביבת הקונסולה המרכזית עשויה היטב. חשוב לציין שאיכות ההרכבה בספלאש נחשבת טובה מאוד. גם לאחר שנים רבות על הכביש, הרכב נוטה לשמור על תא נוסעים מהודק יחסית, עם מינימום קרקושים או צקצוקים, מה שמעיד על עמידות ובנייה מוצקה.
המושבים מרופדים בבד פשוט ועמיד. אין כאן עור או חומרים מיוחדים, אך הבדים נחשבים עמידים לשימוש יומיומי ולבלאי טבעי. איכות החומרים, גם אם אינה יוקרתית, מתאימה היטב לאופיו של הרכב ולקהל היעד שלו, ומספקת תמורה טובה למחיר.
הנדסת אנוש, נוחות וראות
אחד היתרונות הבולטים של הספלאש הוא הנדסת האנוש הפשוטה והיעילה. כל הפקדים ממוקמים בצורה אינטואיטיבית וקלה לתפעול. הכפתורים גדולים וברורים, וקל להגיע אליהם. מערכות השמע ובקרת האקלים פשוטות לתפעול, ללא צורך לצלול לתפריטים מורכבים.
נוחות המושבים הקדמיים סבירה לנהיגה עירונית ובינעירונית קצרה. המושבים מציעים תמיכה סבירה לגב, והישיבה הגבוהה תורמת לתחושת שליטה טובה על הכביש. במושבים האחוריים, הנוחות טובה באופן מפתיע לרכב מיני, עם מרווח ראש נדיב בזכות הגג הגבוה. הראות החוצה מצוינת מכל הכיוונים, הודות לשמשות גדולות וקורות צרות יחסית, מה שתורם לתחושת ביטחון וקלות תמרון בעיר.
מרווח פנימי ותא מטען
מרווח הרגליים במושבים הקדמיים טוב מאוד, ויש מספיק מקום גם לנהגים גבוהים. מרווח הראש כמובן מצוין. במושב האחורי, כאמור, הספלאש מפתיעה לטובה. ניתן להסיע שני מבוגרים בנוחות סבירה, ואפילו שלושה לפרקי זמן קצרים, ללא תחושת מחנק. מרווח הרגליים סביר ביחס לקטגוריה, ומרווח הכתפיים מספק.
נפח תא המטען עומד על כ-178 ליטרים, נתון שלא נשמע מרשים במיוחד, אך בפועל הוא שימושי מאוד. תא המטען בעל צורה קובייתית יחסית, מה שמאפשר ניצול יעיל של המקום. החסרון העיקרי הוא סף ההטענה הגבוה, שמקשה על הכנסת חפצים כבדים. את המושבים האחוריים ניתן לקפל (חלוקה של 60/40), מה שמגדיל את נפח ההטענה לכ-573 ליטרים, ומאפשר הטענת פריטים גדולים יותר. יש גם תאי אחסון קטנים ברחבי התא הנוסעים, כמו כיסי דלתות ותא כפפות.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
המערכות הטכנולוגיות: פשטות היא שם המשחק
כאשר מדברים על טכנולוגיה בסוזוקי ספלאש, חשוב לזכור שמדובר ברכב שתוכנן בתקופה שבה מסכי מגע ענקיים ועוזרים קוליים לא היו נפוצים במיוחד, בטח לא בקטגוריית המיני. לכן, הספלאש מציעה חוויה טכנולוגית פשוטה וישירה, ללא מורכבות מיותרת. העיקרון המנחה היה אמינות וקלות תפעול, ולא בהכרח שפע פיצ’רים מתקדמים.
הדגמים המוקדמים הגיעו עם רדיו דיסק בסיסי, בעוד שדגמים מאוחרים יותר ואפילו התקנות מקומיות הוסיפו מערכות מולטימדיה פשוטות עם חיבורי USB ו-AUX. לרוב אין מסך מגע, ואין מערכות הפעלה מורכבות. זו טכנולוגיה ש”פשוט עובדת” ולא דורשת לימוד או התעסקות רבה, וזה מה שאהבו בה רבים.
מערכת מולטימדיה וקישוריות סמארטפונים
מרבית דגמי הסוזוקי ספלאש שנמכרו בישראל, ובמיוחד אלו שנמצאים כיום בשוק המשומשות, יגיעו עם מערכת שמע מקורית פשוטה. לעיתים קרובות מדובר ברדיו דיסק עם תצוגת מונוכרום קטנה. יחד עם זאת, במקרים רבים, בעלי הרכב התקינו מערכות מולטימדיה חלופיות, לרוב מסכי מגע בגודל 7 אינץ’ שהוסיפו תמיכה ב-Bluetooth, חיבורי USB, ולעיתים אף Apple CarPlay או Android Auto (בדרך כלל חיבור חוטי).
האיכות של מערכות השמע הסטנדרטיות הייתה סבירה, אך לא יוצאת דופן. מי שחיפש חווית סאונד טובה יותר, לרוב שדרג את הרמקולים. חשוב לברר מה מותקן ברכב שאתם בוחנים, שכן שדרוג המולטימדיה הוא אחד השיפורים הנפוצים ביותר בספלאש.
לוח מחוונים ואבזור נוחות
לוח המחוונים בסוזוקי ספלאש הוא אנלוגי ברובו, עם מד מהירות גדול וברור במרכז, ולצידו מד סל”ד (לא תמיד קיים בגרסאות הבסיס). במרכז לוח המחוונים ישנו צג דיגיטלי קטן המציג את נתוני המחשב הדרך הבסיסיים כמו קילומטראז’, צריכת דלק ממוצעת ושעון. התצוגה פשוטה, ברורה וקלה לקריאה. אין כאן לוח מחוונים דיגיטלי מלא, אלא פתרון פונקציונלי שמשתלב באופי הכללי של הרכב.
מבחינת אבזור נוחות, הספלאש הגיעה ברמות גימור שונות, אך כולן התבססו על אבזור בסיסי ופרקטי. רמת הגימור העיקרית ששווקה בארץ כללה בדרך כלל מזגן מכאני, חלונות חשמליים קדמיים, מראות חשמליות, נעילה מרכזית ומערכת שמע מקורית. בחלק מהגרסאות היו גם חלונות חשמליים אחוריים, פנסי ערפל קדמיים, וכפתורי שליטה מההגה למערכת השמע. אין כאן פינוקים כמו בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים או גג פנורמי. האבזור בסיסי, אך מספק את מרבית הצרכים היומיומיים של משתמש ממוצע.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
מנועים ותיבות הילוכים
הסוזוקי ספלאש שווקה בישראל עם שני מנועי בנזין עיקריים:
- מנוע 1.0 ליטר (K10B): מנוע שלושה צילינדרים בנפח 996 סמ”ק. מנוע זה הפיק הספק של כ-65-68 כוחות סוס (תלוי בשנה ובגרסה) ומומנט של כ-9.2 קג”מ. מנוע זה שודך לרוב לתיבת הילוכים ידנית בעלת 5 הילוכים, והיה נפוץ יותר בגרסאות הבסיס.
- מנוע 1.2 ליטר (K12B): מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1,242 סמ”ק. מנוע זה היה חזק יותר, והפיק הספק של כ-86-94 כוחות סוס (תלוי בשנה ובגרסה) ומומנט של כ-11.8 קג”מ. הוא שודך לרוב לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 הילוכים (גיר פלנטרי קונבנציונלי), אך לעיתים גם לתיבת הילוכים ידנית. זוהי הגרסה הנפוצה יותר בשוק הישראלי, בזכות העדפה עממית לגיר אוטומטי.
שני המנועים ידועים באמינותם הגבוהה וביכולתם לצלוח עשרות ומאות אלפי קילומטרים ללא תקלות משמעותיות, בתנאי תחזוקה נאותים. תיבת ההילוכים האוטומטית, למרות שהיא בת 4 הילוכים בלבד, עושה עבודה סבירה בהעברת הכוח, אך היא אינה מהירה או חלקה כמו גיר רציף או רובוטי מודרני.
נתוני תאוצה ותחושת כוח
נתוני התאוצה של הספלאש צנועים, אך מספקים בהחלט לייעודה העירוני. גרסת ה-1.0 ליטר הידנית תאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש בכ-14-15 שניות. גרסת ה-1.2 ליטר האוטומטית, הנפוצה יותר, תסיים את המשימה בכ-12.5-13.5 שניות. אלו לא נתונים שישאירו אתכם פעורי פה, אבל בנהיגה יומיומית בעיר, המנועים זריזים מספיק. הרכב קליל (קצת מעל 1,000 ק”ג), מה שתורם לתחושת הזריזות. בתאוצות ביניים, בעיקר בגרסת ה-1.2 ליטר, יש מספיק כוח לעקיפות בטוחות בכביש בינעירוני, אם כי יש צורך בתכנון מוקפד.
הגיר האוטומטי בן 4 ההילוכים עושה עבודה טובה, אך בעת לחיצה חזקה על הדוושה הוא עלול להרגיש מעט עצל. בסך הכל, הביצועים מתאימים לאופי הרכב ומספקים נסיעה חלקה ורגועה ברוב המצבים.
צריכת דלק והוצאות אנרגיה
אחד היתרונות הגדולים של הסוזוקי ספלאש הוא הצריכת דלק החסכונית שלה, נתון שהיה חשוב מאוד לקהל היעד שלה אז, וחשוב לא פחות היום, בטח עם מחירי הדלק המאמירים בישראל. היצרן דיווח על נתוני WLTP (או תקן דומה שהיה בזמנו) של כ-16-17 ק”מ לליטר בגרסת ה-1.2 ליטר האוטומטית, וכ-18-20 ק”מ לליטר בגרסת ה-1.0 ליטר הידנית.
במציאות הישראלית, בנהיגה משולבת, נתוני הצריכת דלק הריאליים טובים מאוד. גרסת ה-1.2 ליטר האוטומטית תשיג לרוב כ-12-14 ק”מ לליטר בנהיגה משולבת (עם נטייה לכיוון 11-12 ק”מ לליטר בנהיגה עירונית פקוקה, ו-14-16 ק”מ לליטר בנסיעה בינעירונית רגועה). גרסת ה-1.0 ליטר הידנית תהיה חסכונית אף יותר, ותגיע בקלות ל-14-16 ק”מ לליטר בנהיגה משולבת. מדובר בנתונים מצוינים לרכב בנזין, והם תורמים משמעותית לעלות התפעול הנמוכה של הרכב. אמנם חיפוש “צריכת דלק” נפוץ גם לרכב חשמלי, שם מתייחסים ל”צריכת אנרגיה” בקוט”ש ל-100 ק”מ, אך עבור הספלאש הוותיקה, מדד הליטרים ל-100 ק”מ הוא הרלוונטי והחשוב ביותר.
VI. טעינה (לא רלוונטי לסוזוקי ספלאש בנזין)
סעיף זה אינו רלוונטי עבור הסוזוקי ספלאש, שכן מדובר ברכב בנזין קונבנציונלי שאינו מצויד ביחידת הנעה חשמלית, היברידית או פלאג-אין. לכן, אין צורך לדון בנושא הטעינה בהקשר של דגם זה. אנו מתייחסים כאן במפורש לטכנולוגיות טעינה וצריכת אנרגיה ברכבים חשמליים, שהפכו נפוצות יותר מאז ייצור הספלאש.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
נוחות הנסיעה בסוזוקי ספלאש היא אחת מנקודות החוזקה שלה, במיוחד בהשוואה למתחרותיה מאותה תקופה. המתלים מכוילים לצד הרך יחסית, מה שמאפשר לה להתמודד היטב עם שיבושי הכביש האופייניים לישראל. בכבישים עירוניים, הספלאש סופגת מהמורות ופסי האטה בצורה מכובדת, מבלי לטלטל יתר על המידה את הנוסעים.
בכביש בינעירוני, נוחות הנסיעה נשארת טובה, אם כי במהירויות גבוהות (מעל 100 קמ”ש) היא עשויה להרגיש קצת פחות מהודקת מרכבים גדולים יותר. בידוד הרעשים סביר לקטגוריה ולגילה. רעשי מנוע בולטים בעיקר תחת עומס או בתאוצות חזקות. רעשי רוח מתחילים להיות מורגשים במהירויות גבוהות, ורעשי כביש חודרים לתא הנוסעים, במיוחד על אספלט מחוספס. עם זאת, בנהיגה יומיומית רגילה, רמת הרעש נסבלת לחלוטין ואינה פוגעת בחוויה.
התנהגות דינמית והיגוי
הספלאש מפתיעה לטובה בכל הנוגע להתנהגות כביש. היא מרגישה בטוחה ויציבה גם במהירויות גבוהות יחסית, ואינה מתנדנדת יתר על המידה בפניות. ההיגוי קל לתפעול, מה שהופך אותה למצוינת לנהיגה עירונית ולתמרוני חניה צפופים. משקל ההיגוי מעט קל מדי במהירויות גבוהות, וחסר לו מעט משוב, אך הדיוק שלו מספק בהחלט.
אחיזת הכביש של הספלאש טובה וצפויה. היא לא מכונית שנועדה לפניות חדות או נהיגה ספורטיבית, אך היא שומרת על קו נהיגה בטוח ויציב. זוויות הגלגול בפניות מתונות, והרכב אינו רוכן בצורה מדאיגה. תחושת הבלמים טובה, עם יכולת בלימה מספקת וצפויה. כאן המקום לציין שוב כי היעדר גיר מורכב או העברת הילוכים “מסורתית” ברכב אוטומטי (למעט 4 הילוכים קבועים) תורם לתחושה פשוטה וישירה של העברת כוח, ללא הפתעות.
קלות תמרון ויציבות כיוונית
בסביבה העירונית, הספלאש מצטיינת בקלות תמרון יוצאת דופן. מידותיה הקומפקטיות, בשילוב עם הגה קל וראות טובה לכל הכיוונים, הופכים אותה לאלופה אמיתית בחניות צפופות וברחובות צרים. היא משתחלת בקלות לכל חניה, והופכת את נהיגת העיר לנטולת מאמץ.
גם בכבישים בינעירוניים ובמהירויות גבוהות, הספלאש שומרת על יציבות כיוונית טובה. היא אינה נוטה לנדוד או להתנדנד, ומעניקה תחושת ביטחון לנהג. השלדה המהודקת יחסית והמתלים המכוילים היטב, עובדים יחד כדי לספק חווית נהיגה בטוחה וצפויה, גם אם לא מרגשת במיוחד. זו מכונית שפשוט עושה את העבודה, ובצורה טובה מאוד.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
מבדקי בטיחות וציונים
הסוזוקי ספלאש נבחנה על ידי ארגון Euro NCAP בשנת 2008 וזכתה לציון של 4 כוכבי בטיחות, ציון מכובד מאוד לאותה תקופה ובקטגוריית המיני. חשוב להבין כי מבחני המבחני בטיחות של Euro NCAP הפכו מחמירים יותר משנה לשנה, ולכן 4 כוכבים בשנת 2008 אינם שווי ערך ל-4 כוכבים בשנת 2025. עם זאת, הציון מעיד על רמת הגנה טובה לנוסעים ביחס לדגמים מקבילים מאותה תקופה.
במבדקי ההתרסקות, הספלאש הציגה הגנה טובה לנוסעים במקרה של התנגשות חזיתית, והגנה סבירה בהתנגשות צד. בתחום הגנת הולכי רגל, הציון היה נמוך יותר, כפי שהיה מקובל אז ברוב הרכבים. המבדקי בטיחות הראו כי המבנה המחוזק של הרכב והשימוש בפלדה עמידה תורמים רבות לבטיחות הפסיבית. הרכב צויד בדרך כלל ב-6 כריות אוויר (שתיים קדמיות, שתיים בצדדים ושתיים וילון), מה שהיה אבזור מכובד באותה קטגוריה ובתקופה זו.
מערכות בטיחות אקטיביות ו-ADAS
כאן המקום לומר ביושר: הסוזוקי ספלאש, בהיותה רכב שיוצר בין 2008 ל-2014, אינה מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות (ADAS) כפי שאנו מכירים אותן ברכבים חדשים בשנת 2025. אין כאן בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, שמירה על נתיב או התרעת סטייה מנתיב מקורית מהיצרן.
האבזור הבטיחותי הסטנדרטי כלל מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ובקרת יציבות אלקטרונית (ESP), שהיו חובה וחשובות מאוד באותה תקופה. חלק מהדגמים המאוחרים יותר או ברמות הגימור הגבוהות הגיעו גם עם בקרת משיכה (TCS). בישראל, בהתאם לרגולציה, ייתכן שחלק מהרכבים עברו התקנה מקומית של מערכות התרעה קוליות של מובילאיי או דומיהן, אך אלו אינן מערכות בטיחות אקטיביות אמיתיות שמתערבות בנהיגה. חשוב לקחת בחשבון את הפער הטכנולוגי הזה בעת השוואה לרכבים מודרניים יותר, במיוחד כאשר בוחנים את נושא ה”בטיחות“.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה הסוזוקי ספלאש בישראל (אפריל 2025)?
אחד היתרונות הגדולים של הסוזוקי ספלאש בשנת 2025 הוא ללא ספק המחיר. בהיותה רכב שירד מפס הייצור לפני למעלה מעשור, היא הפכה לאחת האפשרויות הזולות והאמינות ביותר בשוק הרכב המשומש בישראל. המחיר של סוזוקי ספלאש ינוע בדרך כלל בטווח שבין 15,000 ש”ח ל-30,000 ש”ח, כאשר המחיר הספציפי תלוי מאוד בשנה, ברמת גימור, בקילומטראז’ ובמצב הכללי של הרכב.
דגמים מוקדמים יותר (2008-2010) עם קילומטראז’ גבוה יחסית או כאלו שעברו מספר ידיים יימכרו לרוב בחלק התחתון של הטווח. דגמים מאוחרים יותר (2012-2014) עם קילומטראז’ נמוך יותר, יד ראשונה/שנייה, ותיעוד טיפולים מלא, יגיעו לחלק העליון של הטווח. חשוב לציין שהמחירון הרשמי של לוי יצחק יהיה נקודת התייחסות, אך בשוק הרכבים הישנים יותר, המחיר בפועל נקבע לעיתים קרובות יותר לפי מצב הרכב והביקוש באותו רגע. לכן, לשאלה “כמה עולה” אין תשובה אחת, אלא טווח רחב שדורש בדיקה פרטנית.
רמות גימור עיקריות והבדלים
בישראל, הסוזוקי ספלאש שווקה בעיקר ברמת גימור אחת או שתיים מרכזיות, לרוב תחת השמות GLX או Comfort. ההבדלים ביניהן לא היו דרמטיים במיוחד, אך כללו בדרך כלל:
- GLX / Comfort (בסיסית): כללה לרוב 4 כריות אוויר, ABS, ESP, מזגן מכאני, חלונות חשמל קדמיים, מראות חשמליות ומערכת שמע מקורית בסיסית.
- רמות גימור גבוהות יותר (פחות נפוצות): יכלו לכלול 6 כריות אוויר, חלונות חשמל אחוריים, פנסי ערפל קדמיים, שליטה מההגה על מערכת השמע וחישוקי סגסוגת (נדיר).
חשוב לבדוק את פרטי הרמת גימור הספציפית של הרכב שאתם בוחנים, שכן לעיתים קרובות בוצעו התקנות מקומיות של מערכות מולטימדיה או חיישני רוורס שהוסיפו ערך. אין פה רשימה ארוכה של אבזור משתנה כמו ברכבים מודרניים.
אחריות, עלויות תחזוקה ותקלות נפוצות
בעת רכישת סוזוקי ספלאש בשנת 2025, הרכב כבר אינו תחת אחריות יצרן. האחריות היחידה שתקבלו תהיה ממוכר פרטי (אם הוא מוכן לתת כזו) או מטרייד-אין, ולרוב היא תהיה מוגבלת. יחד עם זאת, הספלאש ידועה באמינותה הגבוהה. תקלות נפוצות הן לרוב בלאי טבעי של חלקים עקב גיל וקילומטראז’, כמו רכיבי מתלים (בולמים, תפוחי הגה), אלטרנטור או מצבר. מנועי ה-K10B וה-K12B נחשבים עמידים מאוד, וגם הגיר האוטומטי (4 הילוכים) הוא בדרך כלל חסון.
עלויות התחזוקה של הספלאש נמוכות יחסית. חלקי חילוף זמינים ובמחירים סבירים, והטיפולים השוטפים אינם יקרים. זהו יתרון עצום לרכב משומש. עם זאת, כמו בכל רכב משומש, מומלץ לבצע בדיקה מקיפה לפני רכישה כדי לאתר בעיות פוטנציאליות. שווי השימוש של הספלאש נמוך, מה שהופך אותה לבחירה משתלמת במיוחד מבחינה כלכלית.
X. יתרונות
- אמינות מוכחת: הסוזוקי ספלאש נחשבת לאחת המכוניות האמינות ביותר בקטגוריה שלה. תקלות חמורות הן נדירות יחסית, והיא דורשת תחזוקה שוטפת בלבד כדי לשמור על תקינותה לאורך שנים. זוהי נקודה קריטית ברכישת רכב משומש.
- צריכת דלק נמוכה: עם נתוני צריכת דלק ריאליים שנעים בין 12 ל-16 ק”מ לליטר (תלוי מנוע וסגנון נהיגה), הספלאש היא אחת המכוניות החסכוניות ביותר שניתן למצוא בשוק המשומשות. זהו יתרון כלכלי משמעותי במחירי הדלק הגבוהים בישראל.
- קלות תמרון ונהיגה עירונית: מידותיה הקומפקטיות, ההיגוי הקל ותא הנוסעים המאוורר הופכים את הספלאש למלכת העיר. היא קלה לחניה, משתחלת בקלות בתנועה צפופה ופשוטה לתמרון, מה שהופך אותה לאידיאלית לסביבה האורבנית.
- מרווח פנימי מפתיע: למרות מידותיה החיצוניות הקטנות, הספלאש מציעה מרווח ראש ורגליים נדיב יחסית לנוסעים מלפנים ומאחור. היא יכולה להסיע ארבעה מבוגרים בנוחות סבירה, מה שמציב אותה לפני מתחרות רבות באותה קטגוריה וגודל.
- עלויות תחזוקה נמוכות: חלקי חילוף זמינים ובמחירים סבירים, והמכונאות פשוטה יחסית. הטיפולים השוטפים אינם יקרים, מה שהופך את הספלאש לאטרקטיבית במיוחד לכיס.
- מחיר רכישה נמוך: כפי שצוין, המחיר בשוק המשומשות אטרקטיבי במיוחד. היא מאפשרת כניסה נוחה לעולם הרכב עם תקציב מוגבל, ומציעה תמורה טובה לכסף.
XI. חסרונות
- אבזור בטיחותי דל (ביחס למודרני): היעדר מערכות בטיחות אקטיביות (ADAS) הופך אותה לפחות בטוחה באופן אקטיבי מבהשוואה לרכבים מודרניים יותר. ציון ה-4 כוכבים במבחני בטיחות של Euro NCAP מ-2008 אינו רלוונטי לסטנדרטים של 2025.
- ביצועים צנועים: מנועי ה-1.0 וה-1.2 ליטר מספקים ביצועים סבירים לעיר, אך הם אינם חזקים או מהירים. בגיר האוטומטי (4 הילוכים) תחושת הכוח מעט פחותה, וההילוכים אינם חלקים ומהירים כמו בתיבות הילוכים מודרניות. בנסיעות ארוכות עם עומס, הביצועים יכולים להיות מאתגרים.
- עיצוב פנימי פשוט וטכנולוגיה מיושנת: תא הנוסעים פונקציונלי אך בסיסי, עם פלסטיקה קשיחה. מערכת המולטימדיה המקורית מיושנת מאוד וחסרות בה תכונות מודרניות כמו מסך מגע גדול, קישוריות מתקדמת או עוזר קולי.
- סף הטענה גבוה בתא המטען: למרות נפח סביר, סף ההטענה הגבוה מקשה על הכנסת חפצים כבדים או גדולים לתא המטען.
- בידוד רעשים: במהירויות גבוהות, רעשי רוח וכביש חודרים לתא הנוסעים, מה שעלול להעיק בנסיעות ארוכות.
XII. בהשוואה למתחרים: הספלאש מול השוק
כאשר בוחנים את הסוזוקי ספלאש בשנת 2025, יש להשוות אותה לא רק למתחרותיה מאותה תקופה, אלא גם למכוניות מיני סופר-פופולריות כמו קיה פיקנטו (דורות 1 ו-2) ויונדאי i10 (דורות 1 ו-2), שעדיין נפוצות מאוד בשוק המשומשות הישראלי. בהשוואה לפיקנטו וה-i10 מאותן שנים, הספלאש מציעה יתרון מובהק באמינות המכאנית ובמוניטין של סוזוקי בתחום זה. בעוד שגם הפיקנטו וה-i10 נחשבות אמינות, הגיר האוטומטי של הספלאש, על ארבעת ההילוכים הקונבנציונליים שלו, נחשב לעיתים קרובות לחסין יותר מתיבות ההילוכים האוטומטיות (בעיקר רובוטיות חד מצמדיות) שהיו נפוצות בחלק ממתחרותיה באותה תקופה, ושנטו לפתח בעיות עם השנים.
הספלאש מציעה גם תחושת מרווח פנימי מעט טובה יותר, במיוחד מרווח ראש, בזכות המבנה הגבוה שלה. הפיקנטו וה-i10 לרוב הציעו עיצוב חיצוני ופנימי מודרני יותר, וברמות גימור מסוימות גם אבזור עשיר יותר. הצריכת דלק של שלושתן די דומה וחסכונית. מנגד, הספלאש פחות מאובזרת בבטיחות אקטיבית מכל מתחרותיה המודרניות יותר, וגם מדגמי הדור השני של הפיקנטו וה-i10. המחיר של הספלאש בשוק המשומשות לרוב נמוך יותר בהשוואה למתחרותיה הקוריאניות מאותה שנה, מה שהופך אותה לאלטרנטיבה אטרקטיבית במיוחד למי שמחפש רכב אמין בתקציב נמוך מאוד. בסופו של דבר, ההבדלים מסתכמים בפשרות: האם אתם מעדיפים אמינות מכאנית ובמחיר נמוך במיוחד, או עיצוב מודרני יותר ואבזור עשיר יותר (אם כי עדיין מיושן בסטנדרטים של 2025).
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)
התרשמות כוללת והשוואה למתחרים
הסוזוקי ספלאש היא מכונית קטנה עם אישיות גדולה. היא אולי אינה הרכב המבריק ביותר מבחינת עיצוב או הטכנולוגיה החדשנית, אך היא מפצה על כך באמינות ללא פשרות, פרקטיות יוצאת דופן ועלויות תפעול נמוכות. במבט על שוק הרכב המשומש בשנת 2025, הספלאש עומדת איתנה כבחירה חכמה עבור קהל יעד ספציפי. בהשוואה למתחרותיה העיקריות בשוק המשומשות, כמו קיה פיקנטו או יונדאי i10 מאותן שנות ייצור, הספלאש מציגה לעיתים קרובות עדיפות באמינות המכאנית ובפשטות התחזוקה, בעיקר בזכות תיבת ההילוכים האוטומטית הקונבנציונלית שלה, שהוכיחה את עצמה לאורך השנים.
המחיר הנמוך שלה והצריכת דלק המצוינת הופכים אותה לאופציה כלכלית מעולה. בעוד המתחרות הקוריאניות הציעו אולי תא נוסעים מעט יותר “מצועצע” או מודרני בזמנו, הספלאש פשוט עבדה, ועדיין עובדת. המבחני בטיחות שלה היו טובים לזמנה, אך כמובן שאינן משתווים לרכבים מודרניים עם מערכות ADAS מתקדמות. זהו רכב שצריך להעריך על מה שהוא: כלי תחבורה יעיל, אמין וחסכוני, ללא יומרות.
האם כדאי לקנות סוזוקי ספלאש? המלצה סופית
אז, האם כדאי לקנות סוזוקי ספלאש בשנת 2025? התשובה היא כן, בהחלט, אבל רק לקהל יעד מסוים ובתנאים מסוימים. הספלאש היא בחירה מצוינת עבור:
- נהגים חדשים או צעירים: כרכב ראשון, היא מציעה פשטות, קלות נהיגה ועלויות ביטוח ותחזוקה נמוכות.
- משפחות שמחפשות רכב שני עירוני: לסידורים, נסיעות קצרות וצורך ברכב אמין וחסכוני.
- מבוגרים: קלות הכניסה/יציאה והנהיגה הופכות אותה לאידיאלית.
- בעלי תקציב מוגבל: המחיר הנמוך בשילוב עם אמינות גבוהה מציעים תמורה מצוינת לכסף.
למי הספלאש פחות מתאימה? למי שמחפש טכנולוגיה מתקדמת, אבזור בטיחותי אקטיבי חדיש, ביצועים ספורטיביים, או יוקרה. הספלאש היא רכב פשוט וישר, שמטרתו להביא אתכם מנקודה א’ לנקודה ב’ ביעילות ובאמינות מקסימלית. אם אתם מעריכים את היתרונות האלה ומוכנים לוותר על הפינוקים המודרניים, הסוזוקי ספלאש תהיה קנייה חכמה ומשתלמת במיוחד בשוק הרכב המשומש הישראלי. אל תשכחו לבצע בדיקה מקיפה לפני הרכישה, אך באופן כללי, החוות דעת גולשים והמוניטין שלה מדברים בעד עצמם: מדובר באחת המכוניות האמינות והחסכוניות ביותר שניתן למצוא במחיר כה נמוך.