קיה ספורטאז’ או מיצובישי אאוטלנדר

רגע האמת הגיע. אתם מחפשים רכב פנאי. כזה שיהיה שימושי. נוח למשפחה. שיכניס את כל הקניות. אולי גם את הכלב. ואת הציוד לחופשה. השוק מוצף באפשרויות. אבל יש שתי שחקניות ותיקות. כאלה שנמצאות איתנו כבר שנים. הן עברו גלגולים. השתפרו. התחדשו. אנחנו מדברים, כמובן, על קיה ספורטאז’ ומיצובישי אאוטלנדר. שתיהן מציעות חבילה מפתה. שתיהן בקטגוריה פופולרית. אבל איזו מהן מתאימה לכם יותר?
במה כדאי לבחור כשעומדים בפני ההחלטה הזו? בואו נעשה קצת סדר. נצלול לעומק. ונבדוק על מה ללכת בסופו של דבר.

השוואה ראש בראש: קיה ספורטאז’ מול מיצובישי אאוטלנדר

כשאנחנו עורכים השוואה בין שני רכבים, חשוב להבין קודם כל את נקודת המוצא. גם הספורטאז’ וגם האאוטלנדר משחקות במגרש של רכבי הפנאי (SUV או קרוסאובר). הן מתאימות בדרך כלל למשפחות קטנות או בינוניות. מציעות מרחב פנימי גדול יותר ממכונית משפחתית רגילה. ישיבה גבוהה יותר. ותחושה של “רכב שטח” קליל, גם אם רובן המכריע לא יראה שטח אמיתי אף פעם. ההבדלים מתחילים בדקויות. בתפיסות שונות. ובעיקר בפרקטיקה היומיומית.

עיצוב חיצוני: עניין של טעם, אבל יש טרנדים

אי אפשר להתעלם מהמראה. בכל זאת, אנחנו חיים איתו כל יום. קיה ספורטאז’ עברה מהפך עיצובי בשנים האחרונות. היא הפכה לנועזת יותר. עתידנית אפילו. עם קווים חדים ויחידות תאורה בולטות. היא מושכת תשומת לב ברחוב. מרגישה צעירה ותוססת יותר.

המיצובישי אאוטלנדר, לעומת זאת, נוטה לכיוון קצת יותר שמרני. היא מציגה מראה חסון. רבוע יותר בדגמים מסוימים. פחות “קופצני”. יש שיגידו שהוא אלגנטי יותר. ויש שיגידו שהוא פחות ייחודי. זה עניין של העדפה אישית כמובן. מי שמחפש נוכחות בולטת יטה אולי לספורטאז’. מי שמעדיף מראה “בוגר” ורגוע יותר ימצא עניין באאוטלנדר.

פנים הרכב ונוחות: איפה מרגישים בבית?

זה לב העניין להרבה משפחות. איך נראה הפנים? כמה נוח? ואיך ההרגשה הכללית? כאן מתחילים להופיע הבדלים מהותיים שישפיעו על במה כדאי לבחור.

איכות חומרים וגימור

גם קיה וגם מיצובישי עשו קפיצת מדרגה באיכות החומרים בתא הנוסעים בדגמים האחרונים. בקיה ספורטאז’ תמצאו לרוב עיצוב פנים מודרני. עם מסכים גדולים וקונסולה מרכזית נקייה יחסית. התחושה היא של טכנולוגיה עדכנית.

האאוטלנדר החדש גם הוא מציג שיפור ניכר בתא הנוסעים. הוא מרגיש איכותי. מוצק. אולי פחות “צעקני” עיצובית מהספורטאז’. אבל בהחלט נעים ומזמין.

מרחב ונוחות ישיבה

שני הרכבים מציעים מרחב טוב לנוסעים. מבוגרים יישבו בנוחות מאחור בשניהם. עם זאת, יש נקודה קריטית כאן: מיצובישי אאוטלנדר מוצע לרוב גם בגרסת 7 מקומות ישיבה (עם שורה שלישית שמתקפלת לרצפת תא המטען). קיה ספורטאז’ נמכרת בישראל רק בגרסת 5 מקומות. אם אתם משפחה גדולה יחסית, או שאתם נוהגים להסיע חברים של הילדים באופן קבוע, או אפילו רק צריכים את האופציה הזו מדי פעם – האאוטלנדר בגרסת ה-7 מקומות נותן מענה שאין לספורטאז’. זה יכול להיות שיקול מכריע על מה ללכת.

מצד שני, בספורטאז’ (5 מקומות) יש תא מטען גדול ושימושי מאוד. באאוטלנדר 7 מקומות, כשהשורה השלישית מקופלת, תא המטען גם הוא גדול. אבל כשהיא בשימוש, נשאר מעט מאוד מקום למטען. חשוב לחשוב על צרכי הנסיעה שלכם. אם אתם נוסעים 7 אנשים, סביר להניח שתצטרכו גם מטען. זה אומר שאולי תצטרכו גגון או פתרון אחר.

יחידות הנעה וביצועים: למי יש יותר כוח?

גם כאן ההבדלים משמעותיים. קיה ספורטאז’ מציעה מגוון מנועים, לרוב בנזין בנפחים שונים (למשל 1.6 ליטר טורבו או 2.0 ליטר אטמוספרי) ולעיתים גם גרסאות היברידיות. המנועים המודרניים יותר (כמו הטורבו) מרגישים זריזים. נותנים ביצועים טובים בעיר ומחוצה לה. הגרסאות ההיברידיות מציעות חסכון משמעותי בדלק (נגיע לזה). תיבת ההילוכים (אוטומטית) לרוב יעילה וחלקה.

המיצובישי אאוטלנדר נשען בדגם הפופולרי בישראל בעיקר על מנוע בנזין גדול יחסית (2.5 ליטר) ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT). יש לו גם גרסת פלאג-אין הייבריד (PHEV) שהייתה פופולרית מאוד בעבר. מנוע ה-2.5 ליטר נותן לאאוטלנדר תחושה של כוח זמין. הוא מתאים לנסיעות בינעירוניות ולעקיפות. תיבת ה-CVT יכולה להיות פחות נעימה בחלק מהמצבים למי שלא רגיל אליה, עם תחושה של “מנוע משתנק” תחת האצה מלאה. גרסת ה-PHEV מציעה אפשרות לנסיעה חשמלית לחלוטין לטווח מסוים, וזו נקודת יתרון אדירה למי שהנסיעות היומיות שלו מתאימות לכך ויש לו אפשרות טעינה בבית או בעבודה. זו גם תשובה חזקה לשאלה מה עדיף מבחינת צריכת דלק למי שמתאים לפלאג-אין.

צריכת דלק: הכיס לא טועה

זה אחד הפרמטרים הכי פרקטיים שיש. כמה יעלה לתדלק את הרכב מדי חודש? בקיה ספורטאז’, צריכת הדלק תלויה מאוד במנוע שבחרתם. מנועי הבנזין “הרגילים” יציגו צריכה ממוצעת לקטגוריה (בסביבות 1:10-1:12 ק”מ לליטר בשילוב). הגרסאות ההיברידיות חסכוניות משמעותית ויכולות להגיע לצריכות טובות בהרבה (אפילו קרוב ל-1:20 בשילוב, תלוי סגנון נהיגה).

מיצובישי אאוטלנדר בגרסת הבנזין (2.5 ליטר) פחות חסכוני באופן מובהק מהספורטאז’ ההיברידי, ולרוב יהיה פחות חסכוני גם מגרסאות הבנזין המודרניות של הספורטאז’ (בסביבות 1:8-1:10 ק”מ לליטר בשילוב). גרסת הפלאג-אין הייבריד של האאוטלנדר, לעומת זאת, יכולה להיות סופר-חסכונית אם מנצלים את האפשרות לטעון אותה ולנסוע חשמלית. אם רוב הנסיעות קצרות, הצריכה הממוצעת יכולה להיות נמוכה מאוד, עד כדי 1:30 ואף יותר! אבל בנסיעות ארוכות ללא טעינה, היא תהיה פחות חסכונית מגרסת הבנזין הרגילה שלה.

אז, מה עדיף מבחינת דלק? תלוי בכם. נסועה עירונית קצרה עם אפשרות טעינה = אאוטלנדר PHEV. נסועה מגוונת ויותר בינעירונית, עם דגש על חסכון = ספורטאז’ היברידי. נסיעות רגילות בלי דגש מיוחד = שניהם צורכים בערך כמו המתחרים, עם יתרון קל לספורטאז’ בנזין עדכני.

טכנולוגיה ובטיחות: מה מקבלים?

שני הרכבים מצוידים במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות בדגמים המאובזרים. זה כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (לא תמיד בכל רמות הגימור), התרעת רכב בשטח מת ועוד. חשוב לבדוק את רמת האבזור הספציפית של הדגם שאתם בוחנים, שכן ההיצע משתנה בין רמות גימור ושנות ייצור.

מבחינת טכנולוגיה וגאדג’טים, הספורטאז’ מרגיש לעיתים קרובות מודרני יותר, במיוחד בדגמים עם מסכים גדולים המחוברים יחד ליצירת מראה עתידני. מערכת המולטימדיה בדרך כלל אינטואיטיבית וכוללת קישוריות ל-Apple CarPlay ו-Android Auto (שוב, כדאי לוודא בדגם הספציפי).

גם האאוטלנדר מצויד במערכות מולטימדיה עדכניות, אבל העיצוב הכללי בתא הנוסעים יכול להרגיש מעט פחות “וואו” בהשוואה לספורטאז’ המוחצן יותר. שניהם מציעים את הדברים החשובים כמו מצלמות היקפיות (בדגמים מסוימים), חיישני חניה ועוד.

חווית נהיגה: איך זה מרגיש מאחורי ההגה?

קיה ספורטאז’ לרוב מכוילת לנוחות נסיעה טובה. היא מתמודדת יפה עם שיבושים עירוניים. ההיגוי קליל יחסית וקל לתמרון בעיר. בנסיעה מהירה יותר היא יציבה, אך לא בהכרח תספק חווית נהיגה ספורטיבית במיוחד. היא מכוילת יותר לכיוון של רכב פנאי משפחתי ונינוח.

מיצובישי אאוטלנדר מרגיש גם הוא כרכב נוח לנסיעה. המתלים שלו סופגים מהמורות בצורה יעילה. גרסאות ה-4X4 שלו (שהיו פופולריות בדגמים קודמים וקיימות בחלק מהגרסאות גם כיום) נותנות לו יכולת שטח קלה יותר מהספורטאז’ (שמוצע בעיקר בהנעה קדמית). עם זאת, חשוב לזכור ששניהם לא רכבי שטח אמיתיים. האאוטלנדר עם מנוע ה-2.5 ליטר יכול להרגיש קצת יותר כבד ומאסיבי מהספורטאז’.

אמינות ואחזקה: כאב ראש או שקט נפשי?

גם קיה וגם מיצובישי נחשבות ליצרניות אמינות בסך הכל. לקיה יש יתרון משמעותי בישראל מבחינת אורך תקופת האחריות על רכבים חדשים (לרוב 7 שנים או 150 אלף ק”מ, כדאי לוודא עם היבואן). זה נותן שקט נפשי גדול לרוכשים. עלויות הטיפולים התקופתיים דומות יחסית בין השתיים, בהתאם למחירון היבואן וסוג הטיפול.

לאאוטלנדר, במיוחד דגמי הפלאג-אין הייבריד הישנים יותר, יש היסטוריה טובה של אמינות, אך חשוב לזכור שמערכות היברידיות יכולות להיות יקרות יותר לתיקון בטווח הארוך אם מתעוררות תקלות ספציפיות לסוללה או למערכת החשמלית. עם זאת, הסטטיסטיקה הכללית טובה.

בסופו של דבר, השוואה של אמינות לטווח ארוך קשה לבצע באופן מוחלט. שניהם יצרנים טובים. האחריות הארוכה של קיה היא יתרון משמעותי למי שמחפש שקט נפשי לשנים רבות.

מחיר וערך שוק: כמה זה עולה לנו?

נקודה סופר חשובה. המחיר ההתחלתי של שני הרכבים בקטגוריה דומה בדרך כלל, אבל הוא משתנה מאוד בין רמות גימור, מנועים, והאם מדובר בגרסת 5 או 7 מקומות (באאוטלנדר). גרסאות הפלאג-אין הייבריד, בשני המקרים, יהיו יקרות יותר לרכישה מהגרסאות הבנזין.

ערך השוק הוא גם פקטור. שני הדגמים פופולריים ונמכרים יחסית בקלות בשוק המשומשות, אך שער המטבע וביקוש ספציפי יכולים להשפיע. האאוטלנדר PHEV נהנה במשך שנים מביקוש ער בשוק המשומשות בזכות הטבות המיסוי שלו.

כדי להחליט על מה ללכת מבחינה כלכלית, חשוב להסתכל על החבילה הכוללת: מחיר רכישה, עלויות דלק צפויות (לפי סוג הנסיעה שלכם), עלויות טיפולים וביטוח, וערך מכירה צפוי בעתיד. זה מחשבון שכל אחד צריך לעשות לעצמו.

לסיכום: במה כדאי לבחור?

אז עשינו השוואה מקיפה. הסתכלנו על הכל. עיצוב, פנים, מנועים, דלק, בטיחות, נוחות, ואפילו הכיס. ועדיין, אין תשובה חד משמעית. מה עדיף? זה תלוי אך ורק בצרכים שלכם.

  • קיה ספורטאז’ מתאימה לכם אם:
    • אתם משפחה של עד 5 נפשות.
    • אתם מחפשים עיצוב מודרני ובולט.
    • חשוב לכם תא מטען גדול ונגיש.
    • אתם רוצים טכנולוגיה מתקדמת ועיצוב פנים “היי-טקי”.
    • אתם מעוניינים באחריות ארוכה במיוחד.
    • אתם שוקלים גרסה היברידית לחסכון בדלק ללא צורך בטעינה חיצונית.
  • מיצובישי אאוטלנדר מתאימה לכם אם:
    • אתם זקוקים ל-7 מקומות ישיבה באופן קבוע או מדי פעם.
    • אתם מעדיפים מראה חיצוני קצת יותר שמרני וחזק.
    • אתם נוסעים בעיקר נסיעות קצרות ויש לכם אפשרות טעינה (ואז גרסת הפלאג-אין היא אידיאלית).
    • אתם מחפשים רכב עם תחושה מוצקה ומנוע בנזין אטמוספרי חזק בגרסת ה-2.5 ליטר (גם אם פחות חסכוני).
    • אולי אתם מתכוונים לנסוע קצת בשבילים לא סלולים (בגרסאות ה-4X4).

בשורה התחתונה, זו השוואה בין שני מתחרים מצוינים. שניהם ישרתו אתכם נאמנה כרכבי פנאי משפחתיים. ההבדלים הם בניואנסים ובדגשים. שבו עם עצמכם, הגדירו בדיוק למה אתם זקוקים, וצאו לנסיעת מבחן בשניהם. רק כך תדעו באמת על מה ללכת. בהצלחה!

דילוג לתוכן