מה באמת עומד מאחורי ההודעה “Check Anti Pollution System” ברנו קליאו?
פתאום זה קופץ? ההודעה הזו שצצה על לוח המחוונים יכולה בקלות להלחיץ
נסעתם לתומכם לעבודה, הרדיו שר בקול שירה, ובום – התאורה של ה-“Check Anti Pollution System” נדלקת בלוח השעונים של הקליאו שלכם. ואם זה לא מספיק מוזר, לעיתים, היא גם נעלמת לבד. אז מה קורה פה? האם מדובר בתקלה מסוכנת? זה סוף לפילטרים? האם אפשר להמשיך לנסוע? זה הולך לעלות אלפי שקלים? השאלות מתחילות להיערם מהר כמעט כמו הפקקים בדרך.
אבל תירגעו – היום נצלול אל עומק מערכת ה-Anti Pollution של רנו קליאו ונבין אחת ולתמיד, מה ההודעה הזו רוצה מחיינו?
אז מה זו בכלל מערכת ה-Anti Pollution?
כשהמנוע של הרכב פועל, הוא פולט גזים – חלקם פחות מומלצים לנשימה שלנו. כדי להתמודד עם זה, ובעיקר כדי לעמוד בתקנים הסביבתיים של מדינות שונות, רנו (וכל יצרנית רכב מודרנית למעשה) מתקינה ברכבים מערכת שמסייעת לסנן, לטפל ולמזער את הפליטה – כן, כולל שלך, קליאו!
- פילטרים לטיפול בחלקיקי דלק לא שרופים
- חיישני חמצן ובקרת זרימת אוויר
- ממיר קטליטי – שתפקידו לפרק את הגזים הרעילים
- מערכת ניהול מחשובית שמווסתת את הכל, כמעט כמו מערכת יחסים – עם הפתעות באמצע
אבל כשהמערכת הזו מזהה שהאיזון הופר, היא שולחת לכם את ההודעה המדוברת. זה אולי נשמע כמו שוטר תנועה דיגיטלי – אבל בואו לא נשפוט מהר מדי.
6 סיבות שבגללן עולה ההודעה הזו – והן הרבה יותר תמימות ממה שחשבתם
1. תדלוק בדלק לא תקני
כן כן, הדלק הזול בתחנה הפחות מוכרת יכול לפעמים לכלול תוספים שגורמים למערכת לחשוב שמשהו לא כשורה. המלצה: תעדיפו דלק איכותי בתחנות אמינות.
2. חיישני חמצן בבלאי
אחד הרכיבים השקטים והחכמים ביותר שיש, אבל הוא לא צעיר לנצח. חיישן לא מדויק = שגיאת זיהום אוויר.
3. מסנן חלקיקים (DPF) סתום
אם אתם בעיקר עושים נסיעות קצרות בעיר – המערכת הזו לא מספיקה להתנקות. יוצא שהקליאו צריכה טיול ארוך פעם בכמה זמן!
4. נזילות קטנות או חיבורי צנרת רופפים
אלו תקלים קטנים ומוכרים במערכת אוויר-הכניסה והפליטה. פתרון פשוט למכונאי, אבל מלחיץ עבור נהג שלא מבין מה חשובה הצינורית ההיא.
5. תקלות אלקטרוניות זמניות
היי – פעם גם המחשב שלך פתאום קרס בלי סיבה, לא? אותו דבר קורה לפעמים גם במערכת הנהיגה. בעיה זמנית – שיכולה להיעלם לבד.
6. בעיות בממיר הקטליטי
זו כנראה התקלה הכי “יקרה” ברשימה, אבל היא לא קורה סתם. אם היא כן מגיעה – היא סימפטום ולא סיבה ראשונית – ויש בדרך כלל אזהרות מקדימות.
5 שאלות שכולם שואלים – וסוף סוף תשובות שחוסכות כאב ראש
- זה מסוכן לנסוע כשההודעה דולקת?
לא בהכרח. לרוב זו בעיה סביבתית/אלקטרונית ולא מכאנית. אם אין שינוי בביצועי המנוע – אין לחץ מיידי. - איך יודעים אם זו תקלה אמיתית או “הבהוב תקשורת” זמני?
אם ההודעה חוזרת שוב ושוב, או שהמנוע “השתנק” – אז זו לא רק מחשב מצוברח. בדיקה בזמן יכולה לחסוך הרבה. - כמה תיקון כזה אמור לעלות?
החל מ-200 ש”ח לחיישן או בדיקה פשוטה, ועד אלפי שקלים במקרים ממש נדירים של ממיר קטליטי. רוב הפעמים? מתחת ל-1,000 ש”ח. - אני יכול לפתור את זה לבד?
רוב הסיכויים שלא. מדובר במערכת מחשובית, והציוד הדרוש יקר ומוגבל למוסכים. אז תשאירו את זה למי שיש לו סריקה OBD ולא מברג פנסיונר. - האם צריך לרוץ למוסך? או שאפשר לחכות קצת?
אם זו הפעם הראשונה, ואין בעיות בביצועים – תנו לזה נסיעה או שתיים. אם ממשיכה להופיע – לכו לבדיקה.
3 דברים חכמים לעשות כשזה שוב קורה
- תתעדו מתי זה התחיל, מה מצב הנסיעה (עיר/כביש מהיר), ודלק שהשתמשתם בו
- בצעו נסיעה ארוכה יחסית – זה יכול לנקות את המערכת לבד
- גשו למוסך אמין עם סורק – סריקה פשוטה שלוקחת 10 דקות יכולה לחסוך שעות של תהייה ובדיקות יקרות
נראה חמור, מרגיש קל – אז איך זה ייגמר?
באופן כמעט אירוני, ההודעה שגורמת לנהגים להרגיש כאילו הפלגתם למצב חירום מכני – היא דווקא אחת ההודעות *הכי פחות דחופות*. אבל כן, היא רומזת לכם שיש מקום לבדיקה.
אם נגיב בזמן, לא נזניח, ונבין שמדובר באנטי-זיהום – לא אנטי-נהג – הסיפור הזה יכול להסתיים מהר ובשקט.
אז בפעם הבאה שהקליאו שלכם מדליקה את ההודעה הזו – תדעו שהיא לא כועסת. היא רק לחשה לכם באלגנטיות צרפתית: “Cher conducteur, אולי כדאי לבדוק אוויר.”
וזה, לגמרי בטוב.