7 סימנים שהגיע הזמן להחליף רפידות בלמים ברכב

מתי באמת צריך להחליף רפידות בלמים ברכב שלי?

הסימנים שכולם מתעלמים מהם (ואולי לא כדאי)

אנחנו יודעים איך זה – הרכב פתאום מצייץ, מרעיש, מרעיד, ואתה אומר לעצמך, “זה בטח כלום.” ואז הוא שותק לכמה ימים, ואז שוב מצפצף. רוב האנשים לא רצים למוסך על כל רעש קטן, וזה בסדר. אבל כשזה מגיע לבלמים, עדיף לא לחכות יותר מדי. כי גם אם המכונית עדיין עוצרת, לא בטוח שהיא עושה את זה כמו שצריך.

רפידות בלמים הן מהחלקים החשובים ביותר בבטיחות הרכב שלך. ברגע שאתה לוחץ על דוושת הבלם, הן הקו האחרון בין הרכב שלך לבין – איך נאמר בעדינות – פגישה פחות נעימה עם הפגוש של מישהו אחר.

5 סימני אזהרה שרומזים שכדאי לבדוק את הרפידות

  • חריקות בזמן בלימה – יש לציוץ הזה תפקיד חשוב. הוא נוצר במיוחד כדי שתשמע אותו. מדובר ברפידות בלמים שנשחקו ומתחילות לזעוק לעזרה.
  • דוושת בלמים “רכה” – מרגיש שהיא צונחת עמוק מהרגיל? ייתכן שהרפידות דקות מדי או שמדובר בנוזל בלימה, אבל כך או כך זה סימן שכדאי לבדוק.
  • ריח חרוך אחרי בלימה ממושכת – אם אתה יורד מהר מירון ופתאום מריח כאילו מישהו שורף את הקלאץ’, הרפידות עוברות חימום יתר. וזה לא פינוק.
  • הגה רועד בזמן בלימה – לא, זה לא בגלל קפה שעלית איתו לאוטו. רעידות בהגה בזמן בלימה עלולות להצביע על בעיה חמורה ברפידות או בדיסקים.
  • אור אזהרה בלוח השעונים – ברוב הרכבים המודרניים, יש נורה שנדלקת כשהרפידות מתקרבות לסוף דרכן. אל תתעלם ממנה. היא לא נדלקה כי היא משתעממת.

כמה זמן באמת מחזיקות רפידות בלמים?

אם תחפש תשובה אחת ברורה, תמשיך לחפש – כי אין כלל זהב חד משמעי. הרפידות שלך מושפעות מסוג הרכב, אופי הנהיגה, תוואי הכביש, הלחות, מזג האוויר ובטח גם מהבמפר שפוזר שם סתם באמצע הרחוב.

למרות זאת, יש מספרים שכדאי לדעת:

  • ברוב הרכבים – החלפה כל 30,000 עד 60,000 ק”מ.
  • נהיגה עירונית עם עומסי תנועה רבים תביא לשחיקה מהירה יותר.
  • נהיגת כביש פתוח – תן לרפידות לנשום, הן יחזיקו יותר.

שאלות שחייבות להישאל – ותשובות שיחסכו לכם כאב ראש

1. מה קורה אם לא מחליפים בזמן?

הרפידות נגמרות והמתכת נוגעת במתכת. במקום פשוט להחליף רפידות, תיאלץ להחליף גם דיסקים ולהגיד שלום לכסף שנחסך ב”יהיה בסדר”.

2. האם תמיד צריך להחליף גם את הדיסקים?

לא בהכרח. אם מחליפים בזמן, ייתכן שהדיסקים יישארו תקינים. אבל אם הבלימה התחילה להרגיש מוזרה – זו לא מזימה של המוסכניק, אולי הדיסקים באמת התעייפו.

3. האם יש הבדל בין רפידות מקוריות לחיקוי?

שאלה מצוינת! התשובה – כן, בביצועים, באורך החיים ולעיתים גם בבטיחות. מצד שני, חיקויים טובים קיימים, ופעמים רבות הם מספקים ביצועים מעולים במחיר הגיוני.

4. האם ניתן לבדוק לבד את מצב הרפידות?

אם אתה חובב רכב, יש שיטות להציץ מבעד לחישוקים ולבדוק את העובי של הרפידות. אבל ברוב המקרים – מוסך מוסמך או בדיקה שגרתית בטסט יגלו את התמונה האמיתית.

5. למה בכל פעם מחליפים רק את הקדמיות או רק האחוריות?

העומס על הרפידות הקדמיות גדול יותר – הן עושות את רוב העבודה, ולכן נגמרות מהר יותר. האחוריות לוקחות את החיים יותר בקלות.

3 דברים שאפשר לעשות כדי לשמר את הרפידות (ולחסוך)

  • נהיגה רגועה – מי היה מאמין, אבל פחות העברות הילוך ברגע האחרון, בלימות פתע והאצות מיותרות – עושים טוב, גם לנשמה וגם לרפידות.
  • שימוש בהורדת הילוך לבלימה – בעיקר בירידות – פטנט ישן וטוב שמפחית עומס מהבלמים.
  • בדיקות תקופתיות – ביקורך השנתי במוסך לרוב כולל בדיקת רפידות. עוד סיבה לא לוותר.

וזה אולי הידיעה המפתיעה שתיקח מהמאמר הזה

יש רכבים שיגיעו גם ל-70,000 ק”מ עם רפידות במצב טוב. אחרים יגיעו רק ל-25,000. למה? כי נהיגה זה לא רק רכב – זה סגנון חיים. זה האם אתה מתנהג לרכב כמו ששון ממונית X07 או כמו נהג נוסע רגוע שמכבד את הבלמים שלו.

הגיע הזמן לסכם – אבל לא לעצור

רפידות בלמים הן לא עוד פריט טכני ברכב. הן קו ההגנה האחרון שלך ושל הנוסעים שלך. השמירה עליהן לא דורשת תואר ממוסך טכני – מספיקה קצת תשומת לב, מודעות והבנה של מתי הגיע הזמן לשינוי.

אז בפעם הבאה שיש ציוץ, ריח מוזר או תחושה שמשהו לא בסדר בבלימה – תן לרכב שלך לדבר. הוא לא מדבר שטויות.

דילוג לתוכן