עולם הרכב החשמלי ממשיך לדהור קדימה. כל יום כמעט נראה דגם חדש. או דגם קיים שמקבל עדכון משמעותי. שתי המתמודדות העיקריות בזירת ה-SUV החשמלי הקומפקטי הן ה-BYD Atto 3 והיונדאי קונה EV החדשה. שתיהן פופולריות מאוד בישראל. שתיהן מציעות חבילה אטרקטיבית. אבל במה כדאי לבחור? מה עדיף לצרכן הישראלי? בואו נעשה השוואה מעמיקה. נצלול לפרטים. נבחן את הפרקטיקה היומיומית. ננסה לענות על השאלה הגדולה: על מה ללכת?
מי עומדת מול מי? הכירו את המתמודדות
לפני שנתחיל לפרק את הרכבים לגורמים, בואו נציג אותן בקצרה. מצד אחד, ה-BYD Atto 3. היא פרצה לשוק בסערה. הציגה עיצוב ייחודי ומרענן מבפנים ומבחוץ. היא מגיעה עם סוללת להב מרשימה. נחשבת לתמורה מצוינת למחיר. מצד שני, היונדאי קונה EV החדשה. דור שני לקונה החשמלית. היא גדולה יותר, מרווחת יותר. מבוססת על פלטפורמה חדשה. היא מציעה עיצוב עתידני. מנסה לשמור על המוניטין המצוין של יונדאי. ההשוואה ביניהן מעניינת. הן באמת משחקות באותה ליגה.
עיצוב ופנים הרכב: מי מרגישה יותר בבית?
מבט מבחוץ: יונדאי עתידנית מול BYD מודרנית
העיצוב הוא עניין של טעם אישי, נכון? אבל יש כמה נקודות אובייקטיביות. הקונה EV החדשה נראית כאילו נלקחה מסרט מדע בדיוני. הפס הלד הצר לאורך כל החזית. הפנסים הראשיים שמוקמו נמוך יותר. היא בהחלט מסובבת ראשים. ה-BYD Atto 3 לעומתה, נראית יותר קונבנציונלית. יש לה קווים נקיים. היא נראית מודרנית. אבל פחות “צועקת” לעומת הקונה.
פנים הרכב: חגיגת עיצוב ב-BYD מול הייטק מרוסן ביונדאי
כאן ההבדלים משמעותיים. כשתפתחו את הדלת של ה-Atto 3, תרגישו כאילו נכנסתם לחללית שתוכננה על ידי אמן. פתחי המיזוג המעוצבים כמו דיאפרגמה. ידיות הדלת שנראות כמו משקולות. מיתרי הגיטרה בכיסי הדלת (אפשר ממש לפרוט עליהם!). זה עיצוב נועז. אולי קצת
הקונה EV החדשה בפנים הרבה יותר שקטה. היא מציעה שני מסכי 12.3 אינץ’ גדולים ומרשימים שמחוברים זה לזה. זה נראה מודרני והייטקי. העיצוב יותר קונבנציונלי. החומרים מרגישים טוב. הפקדים הפיזיים עדיין קיימים לנוחות (שליטה במיזוג, למשל). זה פחות
ביצועים וחווית נהיגה: מי זריזה יותר ומי נוחה יותר?
כוח ותאוצה: החשמל זורם בשתיהן
שתי המכוניות מציעות ביצועים חשמליים אופייניים. כלומר, תאוצה מיידית ולינארית. ה-BYD Atto 3 מצוידת במנוע 204 כ”ס. היא מרגישה זריזה מאוד בעיר. המהירות מורגשת ברגע שלוחצים על הדוושה. הקונה EV החדשה מגיעה גם היא עם מנוע דומה מבחינת הספק (204 כ”ס בגרסה הגדולה). היא מרגישה אולי טיפה פחות “מזנקת” מה-BYD בתאוצות הראשונות. אבל עדיין מספקת ביצועים מצוינים לעקיפות ולהשתלבות בתנועה מהירה. בשתיהן, עקיפה בכביש בינעירוני היא משחק ילדים.
נוחות נסיעה: בולמי זעזועים בפעולה
נוחות הנסיעה חשובה מאוד בחיי היום יום. נסיעה בעיר מלאה בבמפרים ובורות. הקונה EV החדשה מכוילת לנוחות. היא סופגת מהמורות בצורה טובה. גם במהירויות גבוהות היא שקטה ונינוחה. ה-BYD Atto 3 נוחה גם היא. אבל לפעמים, על שיבושים גדולים, היא מרגישה קצת פחות מרוסנת מהקונה. זה לא הבדל דרמטי. אבל אם אתם גרים באזור עם כבישים פחות מטופחים, אולי שווה לשים לב לזה.
התנהגות כביש: מי מרגישה יותר “שתולה”?
שתי המכוניות הן SUV קומפקטיות. הן לא מכוניות ספורט. אבל נחמד שהן מרגישות יציבות ובטוחות בפניות. הקונה EV החדשה מרגישה יציבה ובטוחה יותר. ההגה שלה מדויק יותר. היא נותנת תחושה קצת יותר מחוברת לכביש. ה-BYD Atto 3 בסדר גמור בפניות. אבל פחות מתקשרת עם הנהג. ההבדל הזה רלוונטי בעיקר למי שנוהג בכבישים מפותלים. בנסיעה יומיומית רגועה, שתיהן מספקות בהחלט.
טווח וטעינה: לב לבו של הרכב החשמלי
טווח נסיעה: על הנייר ובחיים האמיתיים
זה כנראה הפרמטר החשוב ביותר עבור רבים. טווח הנסיעה הרשמי (WLTP) של ה-BYD Atto 3 (עם סוללת 60.4 קוט”ש) הוא 420 ק”מ. הקונה EV החדשה (עם סוללת 64.8 קוט”ש, הגרסה הרלוונטית להשוואה זו) מציעה טווח רשמי של 510 ק”מ. על הנייר, יונדאי לוקחת בגדול. בחיים האמיתיים, הפער מצטמצם. אבל הקונה עדיין לרוב תיתן לכם יותר קילומטרים בין טעינה לטעינה. בתנאי נהיגה דומים, צפו שהקונה תיתן טווח ריאלי של סביב 400-450 ק”מ, בעוד ה-BYD תיתן סביב 350-400 ק”מ. זה משמעותי למי שנוסע נסיעות ארוכות.
מהירות טעינה: כמה זמן זה לוקח?
גם כאן יש הבדלים. בטעינה ביתית (AC), שתי המכוניות תומכות בטעינה בהספק של עד 11 קילוואט. זה מצוין. מאפשר לטעון את הרכב במלואו במהלך לילה. בטעינה מהירה (DC), כאן יש הבדל. ה-BYD Atto 3 תומכת בהספק מרבי של כ-88 קילוואט. הקונה EV החדשה תומכת בהספק גבוה יותר, כ-100 קילוואט. בפועל, הקונה תטען מהר יותר בעמדות מהירות, במיוחד בטווח הסוללה הנמוך (מ-10% ל-80%). זה יכול להיות קריטי בטיולים ארוכים. תחשבו על עצירה בדרך לאילת. כמה דקות שאתם חוסכים הן משמעותיות.
נקודה נוספת לזכות הקונה: היא מציעה יכולת
טכנולוגיה ואבזור: המסכים, הגאדג’טים והבטיחות
מלחמת המסכים: מסתובב מול כפול
כבר דיברנו על זה. ב-BYD יש מסך 12.8 אינץ’ מסתובב. הוא גדול. הוא מרשים. הוא מגיב מהר. התצוגה שלו טובה. ביונדאי, יש שני מסכי 12.3 אינץ’ צמודים. גם הם חדים וברורים. מערכת המולטימדיה של יונדאי בדרך כלל נחשבת לאינטואיטיבית וקלה יותר לתפעול. תמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו קיימת בשתיהן. ב-BYD לפעמים יש תאימות חלקית יותר או צורך בכבל. ביונדאי זה לרוב חלק יותר.
מערכות סיוע לנהג: מי שומרת עליכם טוב יותר?
שתיהן מגיעות עם חבילה טובה של מערכות בטיחות אקטיביות. בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע לשמירת נתיב, בלימת חירום אוטונומית, ועוד. השוואה דגם מול דגם ורמת גימור מול רמת גימור חשובה כאן. אבל באופן כללי, שתיהן מציעות רמה גבוהה של בטיחות אקטיבית. היונדאי קונה EV החדשה קיבלה ציון בטיחות גבוה יותר במבחני הריסוק של ה-Euro NCAP (חמישה כוכבים). גם ה-BYD Atto 3 קיבלה חמישה כוכבים, אבל היונדאי קיבלה ציונים גבוהים יותר בהגנה על מבוגרים וילדים. נקודה למחשבה למי שבטיחות היא בראש סדר העדיפויות.
מרווח ופרקטיקה: מי נושאת יותר ציוד ונוסעים?
תא מטען: קניות, עגלות ומה שביניהן
בשימוש יומיומי, גודל תא המטען הוא קריטי. ב-BYD Atto 3, נפח תא המטען הוא 440 ליטר. בקונה EV החדשה, הנפח גדל ל-466 ליטר (לעומת 332 בדגם הקודם). זה יתרון ברור לקונה. כשלוקחים עגלה, קניות לשבת או ציוד לטיול משפחתי, כל ליטר חשוב. בנוסף, לקונה יש תא מטען קדמי קטן (frunk) בנפח 27 ליטר. מצוין לאחסון כבלי הטעינה או פריטים קטנים שרוצים שיהיו נגישים. ב-BYD אין תא מטען קדמי.
מרווח נוסעים: האם נוח לשבת מאחור?
שתי המכוניות מרווחות יחסית לקטגוריה. ב-BYD Atto 3, המרווח לרגליים במושב האחורי מפתיע לטובה. הוא גדול מאוד. גם המרווח לראש סביר. בקונה EV החדשה, המרווח הפנימי השתפר משמעותית מהדור הקודם. בזכות גידול במימדים, היא מציעה מרווח נוח מאוד גם לנוסעים מאחור. ראש בראש, אולי ה-BYD מרגישה קצת יותר אוורירית מאחור בזכות רצפה כמעט שטוחה לחלוטין. אבל שתיהן יספקו משפחה עם ילדים קטנים או גדולים.
מחיר ותמורה: כמה זה עולה ומה מקבלים בתמורה?
המחיר הוא ללא ספק פקטור משמעותי ב
אמינות ואחריות: מה קורה אחרי הקנייה?
יונדאי נהנית ממוניטין אמינות טוב מאוד לאורך שנים. זה מבוסס על ניסיון עבר עם דגמים רבים. ה-BYD Atto 3 היא דגם חדש יחסית בשוק העולמי ובישראל. עדיין קשה להגיד משהו חד משמעי על אמינותה לטווח ארוך. שתיהן מגיעות עם אחריות טובה על הרכב והסוללה (לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ על הסוללה). זמינות חלקי חילוף ואיכות השירות בישראל חשובים גם הם. יונדאי מיוצגת שנים רבות ויש לה רשת שירות מבוססת. BYD עדיין בונה את התשתית שלה בישראל.
אז במה כדאי לבחור? מה עדיף? על מה ללכת?
הגענו לשאלת מיליון הדולר. אין תשובה אחת נכונה. זה תלוי בצרכים ובהעדפות שלכם. הנה סיכום שיעזור לכם להחליט:
למה לבחור ב-BYD Atto 3?
- עיצוב פנים ייחודי ונועז: אם אתם מחפשים משהו שונה, שאינו שגרתי, ה-BYD מספקת את זה בגדול.
- מרווח פנימי טוב מאחור: אם אתם נושאים מבוגרים או ילדים גדולים באופן קבוע, המרווח במושב האחורי הוא יתרון.
- תמורה למחיר (בדרך כלל): במחיר נתון, ייתכן שתקבלו חבילה עשירה יותר ב-BYD.
- ביצועים עירוניים זריזים: ההרגשה של הזנק מהרמזור מצוינת.
למה לבחור ביונדאי קונה EV החדשה?
- טווח נסיעה גדול יותר: אם אתם עושים נסיעות ארוכות באופן קבוע, הטווח הרשמי והריאלי שלה עדיף.
- טעינה מהירה יותר: חשוב בעצירות ביניים בטיולים.
- עיצוב חיצוני עתידני: אם אתם רוצים רכב שנראה כאילו יצא מהעתיד, הקונה היא הבחירה.
- פרקטיקה יומיומית נוחה יותר: תא מטען גדול יותר, תא מטען קדמי, פקדים פיזיים נוחים יותר לתפעול יומיומי של המיזוג למשל.
- מוניטין יונדאי ושירות מבוסס: שקט נפשי מבחינת אמינות (על בסיס ניסיון עבר) ורשת שירות.
- ציוני בטיחות גבוהים יותר (Euro NCAP).
- יכולת V2L: אם זה שימושי עבורכם.
אז מה עדיף?
אם אתם שמים דגש על
בשורה התחתונה, אין תחליף לנסיעת מבחן. הרגישו את הרכב, בדקו את המרווח עם המשפחה, תפעלו את המולטימדיה. רק ככה תדעו באמת