עולם הרכב מתחשמל בקצב מסחרר. פתאום כולם מדברים על טווח. ועל טעינה. ועל סוללות. ובתוך כל זה, צצות להן מתחרות חדשות. לצד שמות מוכרים. שתי שחקניות חזקות בקטגוריית ה-SUV החשמליות הקומפקטיות הן ה-BYD Atto 3 והפולקסווגן ID.4. רגע, אבל איזו ID.4? נכון, יש כמה. אנחנו מדברים על גרסת הכניסה. הפופולרית. אז איך בוחרים? איזו מהן מתאימה לכם? בואו נצלול פנימה. נשים אותן אחת ליד השנייה. נערוך <השוואה> מפורטת. ננסה להבין <במה כדאי לבחור>. ובסוף, תדעו <על מה ללכת>. מוכנים? יאללה.
עיצוב: מי מסובבת ראשים יותר?
בואו נודה בזה. המראה החיצוני חשוב. זה הרושם הראשוני. ופה, יש לנו שתי גישות שונות לגמרי.
BYD Atto 3: הנועז הסיני
ה-Atto 3 הגיעה בסערה. עם עיצוב שלא רואים כל יום. היא נראית מודרנית. קצת עתידנית. יש לה קווים חדים. גג שחור מרחף (בדגמים מסוימים). ויחידות תאורה אחוריות מחוברות בפס לדים. היא בהחלט לא מתמזגת בנוף. אם אתם אוהבים שמסתכלים עליכם. ושואלים “מה זה הרכב הזה?”. ה-Atto 3 עושה את העבודה.
פולקסווגן ID.4 (כניסה): הגרמני המאופק
ה-ID.4, לעומתה, נאמנה לשורשים הגרמניים של פולקסווגן. היא מודרנית. נקייה. אבל הרבה יותר מאופקת. היא לא צועקת “אני חשמלית!”. היא יותר אומרת “אני פולקסווגן. טובה. ופשוט חשמלית”. העיצוב שלה ידידותי. קצת עגול. נעים לעין. היא מתאימה למי שאוהב קלאסיקה מודרנית. ולא רוצה להרעיש. מבחינת מראה חיצוני, זו <השוואה> של טעם אישי נטו. אין פה נכון או לא נכון.
תא הנוסעים: חללית או סלון גרמני?
הכניסה לרכב היא רגע האמת. פה, ההבדלים אפילו גדולים יותר מאשר בחוץ.
BYD Atto 3: כיף ושונה
הו, ה-Atto 3. בפנים היא סיפור אחר לגמרי. היא מנסה להיות כיפית. ואפילו קצת מוזרה. יש פתחי מיזוג עגולים שנראים כמו רמקולים. יש “מיתרי גיטרה” בכיסי הדלתות (כן, אפשר לנגן עליהם! למי יש זמן?). גולת הכותרת היא מסך המולטימדיה הענק. שבטח שמעתם עליו. הוא מסתובב! אפשר לעבור ממצב אופקי לאנכי בלחיצת כפתור. האם זה שימושי ביום יום? תלוי את מי שואלים. זה בהחלט גאדג’ט מרשים. איכות החומרים מרגישה לרוב טובה. יש הרבה מחזיקי כוסות ותאי אחסון.
מצד שני, הארגונומיה קצת פחות אינטואיטיבית לפעמים. הכל עובר דרך המסך הגדול. כולל דברים פשוטים כמו פתחי המיזוג. ולפעמים זה קצת מסיח דעת.
פולקסווגן ID.4 (כניסה): מינימליזם מוכר
ה-ID.4, לעומתה, הולכת על קו מינימליסטי. נקי. ומוכר. אם נהגתם בפולקסווגן בעבר, תרגישו בבית. כמעט. יש פחות כפתורים פיזיים. הכל מרוכז במסך מולטימדיה מרכזי. שלעומת ה-BYD, הוא קבוע. ולא מסתובב. הוא קטן יותר. אבל המערכת עצמה לרוב אינטואיטיבית וקלה לשימוש. למרות שהיו דיווחים על תקלות קטנות או פעולה איטית מדי פעם. איכות החומרים מרגישה מוצקה. גרמנית כזו. הכל מרגיש בנוי היטב. יושב במקום. תנוחת הישיבה גבוהה. שדה הראייה טוב. יש פחות “וואו” מבחינה עיצובית בפנים. אבל יותר תחושת סולידיות ופרקטיות.
לגבי מקום אחסון: בשתי המכוניות יש מקום נדיב לנוסעים. ובטח ובטח שבתא המטען. ה-ID.4 מציעה תא מטען גדול יותר (543 ליטר מול 440 ליטר ב-Atto 3). הבדל מורגש כשאורזים לטיול משפחתי. או סתם עושים קניות בסופר לשבוע.
חווית נהיגה: שקט, זריז… ומה עוד?
שני הרכבים חשמליים. זה אומר דבר אחד בטוח: נסיעה שקטה. וזריזה. כי הכוח מגיע מיד. בלי לגמגם כמו מנוע בנזין. אבל יש הבדלים עדינים.
BYD Atto 3: נוחה ורכה
ה-Atto 3 מרגישה נוחה מאד בעיר. הבולמים סופגים יפה את מהמורות הכביש. ההיגוי קליל. קל לתמרן איתה. בנהיגה מהירה יותר או בכבישים מפותלים, היא פחות מרגישה “ספורטיבית”. היא לא התגלמות הדינמיות. אבל היא לא מתיימרת להיות כזו. היא מכוונת יותר לנוחות יום יומית. ולהיות נעימה לנהיגה רגועה. המנוע מספק תאוצה מספקת לחלוטין. עקיפות קלות. וזינוק טוב ברמזור. <מה עדיף> לנהיגה רגועה? ה-Atto 3 כנראה תנצח בנוחות הנסיעה.
פולקסווגן ID.4 (כניסה): מוצקה וסולידית
ה-ID.4 מרגישה… פולקסווגן. גם כשהיא חשמלית. היא מוצקה על הכביש. יציבה. מרגישה בטוחה. ההיגוי שלה מדויק יותר משל ה-Atto 3. היא פחות מתנדנדת בסיבובים. בולמי הזעזועים קצת יותר קשיחים מה-BYD. מה שנותן תחושה סולידית יותר. אבל אולי קצת פחות נוחה על כביש משובש מאד. הביצועים של גרסת הכניסה (הנעה אחורית, 170 כ”ס או 204 כ”ס תלוי בדגם) טובים. מספיקים לכל שימוש. היא לא תטיס אתכם לירח. אבל היא בהחלט זריזה. <על מה ללכת> אם אתם מעדיפים תחושת כביש מוצקה ויציבות? ה-ID.4 היא הבחירה.
טווח וטעינה: כמה רחוק מגיעים?
זה הלב הפועם (או לא פועם) של הרכב החשמלי. הטווח. ומהירות הטעינה.
BYD Atto 3: טווח מכובד וטעינה סטנדרטית
ל-Atto 3 סוללה בגודל של 60.4 קוט”ש. הטווח המוצהר לפי תקן WLTP הוא 420 ק”מ. במציאות? זה תלוי בנהיגה. בעיר? אולי תגיעו קרוב יותר לזה. בכביש מהיר? בחורף? הטווח יירד. ריאלית, בנהיגה רגילה, סביב ה-350-380 ק”מ זה טווח הגיוני לצפות לו. טעינה מהירה (DC)? ה-Atto 3 תומכת בעד 88 קילוואט. זה סביר. זה לא הכי מהיר שיש. אבל מספיק בשביל לעצור בדרך להתרעננות. ולהמשיך לנסוע. טעינה ביתית (AC)? עד 11 קילוואט. זה הסטנדרט. טעינה מלאה בבית תיקח כמה שעות טובות.
פולקסווגן ID.4 (כניסה): סוללה קטנה יותר וטווח קצר יותר
גרסת הכניסה של ה-ID.4 מגיעה עם סוללה קטנה יותר. 52 קוט”ש. הטווח המוצהר לפי WLTP הוא 360 ק”מ. במציאות? קחו בחשבון פחות. סביב ה-280-320 ק”מ בנהיגה רגילה. זה הבדל משמעותי מול ה-Atto 3. במיוחד אם אתם עושים נסיעות ארוכות יחסית באופן קבוע. <השוואה> בטווח? ה-BYD לוקחת בגדול. מבחינת טעינה מהירה (DC)? ה-ID.4 תומכת בעד 110 קילוואט. קצת יותר מה-Atto 3. אבל בגלל שהסוללה קטנה יותר, זמן הטעינה הכולל לטווח דומה יכול להיות דומה. טעינה ביתית (AC)? גם פה עד 11 קילוואט.
למי הטווח של ה-ID.4 מספיק? בעיקר לנהיגה עירונית ובינעירונית קצרה. נניח, בית-עבודה-חוגים-קניות. למי שנוסע 50-70 ק”מ ביום, סוללת 52 קוט”ש בהחלט תספיק לכמה ימים בין טעינה לטעינה. אבל אם אתם מתכננים סופי שבוע בצפון או בדרום לעיתים קרובות, בלי תכנון עצירות טעינה קפדני, ה-Atto 3 נותנת שקט נפשי גדול יותר.
פרקטיות ושימוש יום יומי
מעבר למספרים ולעיצובים, איך הן מתנהגות ביום יום? להסיע ילדים? להכניס קניות? לחנות?
תא מטען:
- BYD Atto 3: 440 ליטר. נדיב. ייכנסו לכם עגלה מתקפלת וכמה שקיות. או מזוודות לסופ”ש.
- פולקסווגן ID.4: 543 ליטר. גדול יותר. משמעותי. כשיש לכם ילדים קטנים או שאתם מרבים להעביר דברים, כל ליטר חשוב. <מה עדיף> כאן? ה-ID.4 בהחלט יותר שימושית במדד הזה.
מקום לנוסעים מאחור:
בשני הרכבים יש מקום טוב מאחור. מרווח רגליים וראש לרוב המבוגרים. ובהחלט מספיק לשני מושבי בטיחות לילדים. אולי גם שלושה ילדים קטנים יחסית. ה-Atto 3 קצת יותר צרה מה-ID.4, אז לשלושה מבוגרים יהיה צפוף יותר ב-BYD.
חניה:
שני הרכבים הם SUV קומפקטיים. הגודל שלהם סביר לחניה עירונית. שניהם מציעים חיישנים ומצלמות (בדגמים המאובזרים יותר, יש לוודא מה כלול בגרסת הכניסה). הראות החוצה טובה בשניהם. אין הבדל מהותי שיכריע <במה כדאי לבחור> מבחינת קלות חניה.
מחיר ואבזור (גרסת כניסה)
בדרך כלל, ה-BYD Atto 3 היתה זולה יותר מגרסאות ה-ID.4 המקבילות. גרסת הכניסה של ה-ID.4 ממקמת אותה קרוב יותר למחיר ה-Atto 3. אבל עדיין לרוב ה-BYD תהיה זולה יותר. חשוב להשוות מחירים עדכניים בזמן הרכישה. וחשוב לא פחות: להשוות רמות אבזור! לפעמים ההבדל במחיר בא לידי ביטוי באבזור בטיחות אקטיבית, נוחות (מושבים חשמליים, גג פנורמי וכו’). לוודא <על מה ללכת> מבחינת האבזור שחשוב לכם אישית.
באופן כללי, ה-Atto 3 הגיעה עם אבזור נדיב מאד גם בגרסאות הבסיס. ה-ID.4 בגרסת הכניסה קצת פחות מאובזרת. אבל עדיין מציעה את רוב הדברים החשובים.
אז… במה כדאי לבחור?
הגענו לרגע האמת. אחרי כל ה<השוואה>. <מה עדיף>? <על מה ללכת>? התשובה היא תמיד: זה תלוי בכם. בצרכים שלכם. בסדר העדיפויות שלכם.
- למי מתאימה ה-BYD Atto 3?
- אם אתם מחפשים רכב עם עיצוב בולט. מבפנים ומבחוץ.
- אם אתם רוצים את מקסימום הטווח האפשרי בתקציב נתון.
- אם אבזור עשיר חשוב לכם. גם בגרסת בסיס.
- אם נוחות נסיעה רכה ונעימה היא הדבר החשוב ביותר.
- אם אתם פתוחים למותגים חדשים ופחות שמרניים.
- למי מתאימה הפולקסווגן ID.4 (כניסה)?
- אם אתם מעדיפים עיצוב מאופק. קלאסיקה מודרנית.
- אם תא מטען גדול ושימושי הוא קריטי עבורכם.
- אם אתם מעריכים תחושת נהיגה מוצקה ויציבה. תחושת פולקסווגן.
- אם אתם מעדיפים תא נוסעים מינימליסטי ומוכר יותר בארגונומיה.
- אם אתם רוצים שקט נפשי של מותג מוכר ומוכח (למרות שה-BYD הוכיחה את עצמה כרכב אמין).
- אם הטווח של כ-300 ק”מ ריאלי מספיק לכם לחלוטין לשימוש יום יומי.
בשורה התחתונה, שניהן מכוניות חשמליות טובות. שתיהן ישרתו אתכם בנאמנות. ויחסכו לכם בעלויות דלק. ה<השוואה> ביניהן מראה שיש הבדלים משמעותיים באופי. ה-Atto 3 היא הצבעונית. הנועזת. עם דגש על טווח ואבזור. ה-ID.4 היא השמרנית יותר. המרווחת יותר בתא מטען. עם תחושת נהיגה מוצקה. עשו נסיעת מבחן על שתיהן. הרגישו את ההבדלים. וקבלו החלטה מושכלת <על מה ללכת>. בהצלחה בבחירה!