רכב מושבת מגיע למצב זה בשתי סיטואציות, האחת עקב תאונה שהפכה את הגדרת הרכב לטוטאל לוסט כלומר קיימת חוסר כדאיות כלכלית לתקן אותו והשנייה היא כשרכב ישן מקולקל ולא כדאי לתקן אותו לנוכח העלויות הגבוהות שלעיתים הן גבוהות יותר מערכו של הרכב.
רכב במצב טוטאל לוסט
בתאונות דרכים רבות נגרם נזק בלתי הפיך לרכבים ולחלפים המשמעותיים בהם כמו המנוע, הפח והשלדה. על פי התחשיב עלות התיקון תהיה גבוהה מאד ולכן מדובר בהליך שאינו כדאי כלכלי ועדיף להכריז על הרכב כעל רכב מושבת. אם ברשות הלקוח הייתה פוליסה תקפה של ביטוח מקיף, תשלם לו חברת הביטוח את ערכו של הרכב טרם התאונה כך שהוא יוכל לרכוש מכונית אחרת.
רכב ישן מקולקל
רכבים ישנים מתקלקלים לעיתים הרבה יותר תכופות מרכבים חדשים לאור העובדה שהם מתבלים ונשחקים עם השנים בנסיעות הרבות על הכביש. כל תקלה היא בעייתית כי קשה מאד למצוא חלפים לדגמי מכוניות שקיימים בכמות קטנה מאד בארץ. גם כשמוצאים את החלקים המתאימים הם עולים סכומי כסף גבוהים ובנוסף לכך יש את עלות ההתקנה . בחלפים הישנים ההתקנה אינה פשוטה ולעיתים לוקחת פרק זמן ארוך, דבר שמייקר את צפי העלות הכספית.
אם לדוגמה הרכב נתקע עקב תקלה במנוע שאינה מאפשרת המשך נסיעה ברכב, עלות רכישת המנוע המשופץ והתקנתו יהיו למעלה מהעלות של הרכב על פי מחירו בשוק וגם לא בטוח שלאחר התקנת המנוע המשופץ, אפשר יהיה להניע את הרכב הישן ולנסוע עמו. כך שהמצב אינו ברור ובעל רכב שמחליט לבצע אתת התיקון לוקח סיכון שהוא שם את כספו על קרן הצבי ויכולה להיווצר סיטואציה שלמרות ההשקעה הכספית, הרכב לא ייסע וההשקעה הכספית תרד לטמיון.
המסקנה היא שעדיף להכריז במצב זה על המכונית כרכב מושבת, להעביר אותה אל קונה רכבים לפירוק וליהנות מהתשלום שיתקבל עבור הרכב – as is .
מה עושים לאחר מכן עם האוטו
רכבים שאינם מסוגלים לנסוע, נגררים למגרש המכוניות, שם מפרקים אותם, מבצעים מיון ושולחים חלק מהחלקים למחזור מתכות, את השלדה שולחים לגריטה, אם יש חלקים טובים הם מועברים למכירה של חלפים, חלפים שכדאי לשפץ אותם מועברים לשיפוץ ולאחר מכן נמכרים גם כן.
פינוי הגרוטאות
המשרד לאיכות הסביבה והרשויות המקומיות מקפידים על פינוי הגרוטאות מצדי הדרכים וממקומות החניה השונים, גם כי הגרוטאות מכערות את הסביבה ומזהמות אותה וגם כיוון שחסרים הרבה מאד מקומות חניה בכל מקום וחבל על כל מקום חניה שנתפס לאורך זמן על ידי רכב מושבת. בעל רכב שאינו מפנה את רכבו מקבל קנסות ולכן כדי לחסוך עלויות מיותרות עדיף לגרור את הרכב למגרש פירוק המכוניות בהקדם.
לנוחות בעלי הרכבים הללו, הגרירה למגרש פירוק המכוניות נעשית על ידי משאיות הגרר של המגרש כדי לקדם את התהליך ולסיים את הסאגה.