בעלי רכבים רבים נקשרים למכוניות שלהם וקשה להם להיפרד מהן, אך קיימות סיטואציות מסוימות שבהן אין ברירה וההיגיון אומר שעדיף לשלוח את הרכב לפירוק מאשר להחזיק ברכב מקולקל ולא שמיש, דבר שגורר עלויות רבות ומיותרות.
רכב שעבר תאונת דרכים
אם חברת הביטוח הכריזה על רכב מסוים טוטאל לוסט עקב נזקים רבים שנגרמו לו בתאונת דרכים וחוסר הכדאיות הכלכלית בביצוע התיקונים, היא משלמת לבעל הרכב את ערכו של הרכב טרם התאונה. למעשה אי אפשר לנסוע ברכב כיוון שבנתוני משרד הרישוי הוא מופיע כבלתי כשיר לנסיעה. הימצאותו של הרכב בחניה או בצדי הכביש מכערת את המקום ולכן יש לפנות אותו במהירות למגרש המכוניות.
רכב ישן שאינו מסוגל לנסוע
רכב ישן שנסע שנים רבות בדרכים נשחק עם הזמן, הוחלפו בו הרבה מאד חלפים עקב הבלאי הטבעי ומצבו המכני הוא די גרוע. כל תקלה ברכב הופכת את מצבו לגרוע הרבה יותר.
כשיש צורך ברכישת חלפים קשה מאד להשיג אותם. אם אין אותם ברשות סוחרי החלפים בישראל, רוכשים אותם בחו”ל במחירים גבוהים באמצעות e-bay ולאחר מכן יש לשלם עבור המשלוח ולבעל המוסך תשלום עבור שעות ההתקנה. אם מדובר בחלפים ישנים ומסובכים קשה לאמוד את משך הזמן של ההתקנה ובטח ובטח שאי אפשר לדעת אם לאחר ההתקנה, אפשר יהיה להניע את הרכב ולנסוע בו.
העלויות הגבוהות והבלתי נגמרות יוצרות מצב שסך התשלומים יהיה גבוה יותר מערכו של הרכב וגם לאחר מכן, לא בטוח שאפשר יהיה ליהנות ממנו. בחשיבה קרה צריך לקבל החלטה שעדיף למכור את האוטו למגרש גרוטאות אשר קונה רכבים לפירוק, לקבל במזומן את ערכו ולרכוש רכב אחר שבו אפשר יהיה לנסוע בבטחה.
המשרד לאיכות הסביבה
רכבים ישנים מהווים מטרד, הם מכערים את הסביבה, מעלים אבק, תופסים מקום חניה ויוצרים מקום מפגש לבעלי חיים ולטיפוסים מפוקפקים ולכן הרשויות עושות כל שניתן כדי לפנות את המכוניות הללו בהקדם.
בעלי הרכב מקבלים דרישה וקנסות המחייבים אותם לפנות את הרכבים מהחניונים ומצדי הדרכים, ללא דיחוי. הדוחות הגבוהים מוסיפים לסך העלויות המיותרות ואין ברירה אלא לפנות את הרכב מהמקום.
המדינה מעודדת את פירוק הרכבים הישנים על ידי תכנית גריטה – גריסת הגרוטאות כדי שבעלי הרכבים יזדרזו ויעבירו את הרכבים למגרש פירוק המכוניות.
סוף הדרך
כדי להקל על הלקוחות, משאיות הגרר של מגרש המכוניות הן אלה שמפנות את הרכב ומעבירות אותו לפירוק במגרש. על פי מצבו של הרכב, מקבל בעליו תשלום במקום במזומן.
חלפים מסוימים של הרכב יימכרו או יועברו לשיפוץ ולמכירה, חלקי מתכת וזכוכית יועברו למחזור והשאר לגריטה.
יש לדווח למשרד הרישוי על מכירת רכב לפירוק כדי לוודא שהרכב לא יורכב שוב ויעלה על הכביש.
לאחר קבלת התשלום, יכול בעל הרכב לרכוש מכונית אחרת ולנסוע בראש שקט בשאיפה לאפס תקלות.